Velg type behandling

Acne – kviser

Kviser oppstår ved betennelse i talgkjertlene. Betennelsen kommer i store talgkjertler på grunn av uorden i den normale bakteriefloraen og et kraftig hornlag har oftest lukket utførselsgangene fra talgkjertelen. Kviser er lokalisert til ansiktet, ryggen og brystet. Det er der talgkjertlene er størst.

I puberteten har de fleste acne, men noen har så mange at de trenger behandling. Kvisene kan fortsette opp til 40-50 års alderen. Ofte har foreldre og besteforeldre hatt samme grad av kviser. Behandling av acne er en påvirkningsbehandling og ikke en kurativ behandling. Det betyr at behandlingen demper problemene, men fjerner ikke disposisjonen.

Lokalbehandling

Lokalbehandling kan skje ved å minske hornlaget med f.eks. Aberela, Airol, Differingel eller Basiron/Panoxyl.

Lokalbehandling gjøres for å minske betennelsen, ved bruk av lokal antibiotika, f.eks. Dalacin eller Skinoren. Skinoren og Finacea har også en virkning på forhorningen.

Lysbehandling
Betennelsen i talgkjertlene kan minskes ved å være i solen om sommeren. Derfor brukes ultraviolette stråler (lysbehandling) i perioder, særlig om høst/vinter for å behandle kviser hos dem som blir bedre på sommeren.

Tablettbehandling

Betennelsen i talgkjertlene kan også minskes med tablettbehandling (antibiotika) periodevis. Oftest brukes tetracyklin, eller erythromycin. Tablettene gis som langtidsbehandling gjennom måneder/år.

Ved øtrogenbruk av typen Diane eller Yasmin kan kvisene også minske, da størrelsen av talgkjertlene langsomt minskes grunnet redusert egenproduksjon av mannligekjønnshormon.

Isotretinoin

Ved alvorlig acne kan man behandle med Isotretinoin. Behandlingen kan føre til bivirkninger som tørre slimhinner i behandlingsperioden. Kvinner må bruke prevensjon under kuren og en måned etter at kuren er gjennomført.

Kosthold

Det er ikke vitenskapelig vist at kostholdet har betydning for utvikling eller forverring av acne, men mange pasienter opplever en sammenheng og må følge sine egne erfaringer.

Mange klemmer ut kvisene. Dette bør man ikke gjøre fordi bakterier kan presses ned i dybden. Betente kviser kan bli til byller ved klemming. Kviser behandles som regel for å unngå arrdannelse, men kan også være aktuelt å behandle pga. ubehaget ved kløen og den stadige dannelsen av små byller.

Rosacea

Bellaklinikken har sammen med Klinikk Nova utviklet et unikt program mot rosacea. Først blir du undersøkt av lege, deretter skreddersyr vi en behandling for deg som er tilpasset ditt problem og dine behov. Programmet består av medisinsk behandling og hudpleie.

Programmet går over 3 måneder og heter CosmoMedica.

Rosacea er en forandring i huden på grunn av forandringer i talgkjertlene og blodårene. Ofte sees en kløende rødme i ansiktet. Det kan også finnes små kviser i tillegg. Enkelte ganger sees en utvidelse av karene i ansiktet, og noen utvikler rød nese. Ofte har man rosacea mer eller mindre i mange år. Ved større plager kan det være aktuelt med antibiotika. En del blir verre i solen og må unngå soling.
En del med rosacea blir bedre i solen og det kan bli aktuelt med UV-behandling (lysbehandling) for disse om vinteren.

Behandlingen er lokalbehandling med f.eks. Fungoral og Rozex gel. I tillegg bruker man ofte antibiotikatabletter som langtidsbehandling. All behandling er en påvirkningsbehandling og ikke en kurativ behandling, men resultatet kan bli meget bra!